Monday, December 21, 2009

Tirai 2010

Kurang 10 hari lagi, akan berlabuhlah tirai 2009.  Diwaktu yang sama akan terbukalah pula tirai 2010.  Ini bermakna kita telah melepasi satu darsa warsa dalam alaf baru ini.  Rasanya terlalu pantas masa berlalu.  Satu darsa warsa yang telah kita tinggalkan..........apakah yang telah kita perolehi.  Pengisian apakah yang telah kita buat pada waktu yang sebenarnya begitu panjang itu........ Pastinya telah banyak yang bertambah...... usia, pengalaman, ilmu, harta, anak-anak,  saudara mara........dan pastinya terlalu banyak untuk disenaraikan........namun, hakikatnya ramai diantara kita tidak menyedari secara total apa-apa yang telah bertambah.  Begitu juga dengan bertambahnya pula apa-apa yang telah berkurangan.

Bagi anak-anak yang lahir pada tahun 2000, mereka akan melangkah ke tahun 4.  Bagi yang mula menjejak kaki kesekolah pada tahun 2000, mereka akan menduduki peperiksaan PMR.   Bagi yang mula sekolah menengah pada tahun 2000, pastinya pada 2010 nanti ada antara mereka akan mengenggam segulung ijazah. Dan pastinya dalam darsa warsa kedua yang akan muncul nanti akan lebih banyak lagi apa-apa yang akan berlaku tanpa kita jangka.

Namun, walau banyak mana yang telah bertambah dan juga yang telah berkurangan, perjuangan untuk hidup perlu juga diteruskan.  Berjuanglah untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik dengan penuh tanggungjawab.   Berjuanglah untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik dengan seikhlasnya.

Semoga dalam tempoh darsa warsa kedua dalam alaf ini akan lebih banyak yang baik-baik kita perolehi.  Namun untuk itu, kita mesti menyumbang lebih banyak kebaikkan untuk memperolehi lebih banyak lagi kebaikkan.  InsyAllah.

No comments:

Post a Comment