Sunday, January 3, 2010

Sesi 2010

Hari ini, 4 Januari, bermulanya sesi persekolahan 2010 (Bagi negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu sesi persekolahan bermula semalam - 3 Januari).  Selamat kembali semula ke sekolah setelah lebih kurang enam minggu 'bercuti'  buat rakan-rakan guru walau di mana jua ditugaskan di Malaysia Negara tercinta ini.  Selamat bertugas ditempat baru pada guru-guru yang berpindah sekolah.  Pada guru-guru yang baru 'posting', selamat bertugas dan menempuhi alam baru dipermulaan kerjaya.   Begitu juga dengan semua pelajar dan petugas-petugas lain berkaitan.  Seperti orang-orang lain dan juga tahun-tahun sebelumnya, sudah semestinya kita warga pendidikan mempunyai azam untuk menyumbang dan juga menerima sesuatu yang terbaik pada tahun ini.

Selamat datang  kepada pengetua baru, Puan Rosiah bt Rasalan (bertukar daripada SMK Kenering, Grik)  dan kepada Puan Hasmah bt Mohd. Yusuff pula, selamat bertugas di sekolah baru, SMK Klian Pauh, Taiping.  Semoga di tempat bertugas baru ini akan memberikan kejayaan yang lebih cemerlang.

Sebenarnya pencapaian, kecemerlangan dan kejayaan kita dalam kerjaya pendidikan (guru) ini amat sukar untuk diukur.   Menggunakan pencapaian peperiksaan sebagai kayu ukur, walaupun boleh tetapi hanya mengukur satu daripada berpuluh-puluh bahagian lain.   Namun untuk itu semua, kita terpaksa terima hakikat dengan penuh keredaan dan kesedaran.  Apa yang lebih penting adalah kita telah melakukan sesuatu yang terbaik yang boleh dan termampu berasaskan sumber yang ada.  Apabila kita dapat melaksanakannya dengan baik, sempurna dan berkesan, maka cemerlanglah kita dalam kerjaya sebagai guru.

No comments:

Post a Comment