Thursday, September 17, 2009

KUASA PENGGUNA - 1 PENGGUNA, 1 SUARA



HAK  PENGGUNA

HAK UNTUK MENDAPAT KEPERLUAN ASAS

HAK UNTUK MEMBUAT PILIHAN

HAK UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT

HAK UNTUK MENDAPAT GANTI RUGI

HAK UNTUK MENDAPAT PERKHIDMATAN DAN BARANGAN YANG SELAMAT

HAK UNTUK MENYUARAKAN PENDAPAT

HAK UNTUK MENDAPAT PENDIDIKAN PENGGUNA

HAK UNTUK MENDAPAT ALAM SEKITAR YANG BERSIH DAN SELAMAT



Aku masih ingat lagi, waktu belajar subjek perdagangan - topik kepenggunaan di sekolah dulu, guru aku sering mengatakan bahawa semua manusia adalah pengguna dan dalam masa yang sama semua manusia juga pengeluar.  Ringkasnya, pengguna bermaksud orang yang mengguna barang atau perkhidmatan dan pengeluar pula adalah orang yang mengeluarkan barang atau perkhidmatan.  Aku akur dengan kenyataan itu.  Akur dan tetap akur sampai bila-bila.  Kini aku seorang guru.  Aku juga mengulangi semula kenyataan itu kepada pelajar-pelajar ku.  Aku mahu semua pelajar aku faham dan sedar akan konsep itu.  Bahawa pengguna dan pengeluar itu adalah orang yang sama.  Cuma apa yang digunakan atau dikeluarkannya itu berbeza-beza.  Tidak ada seorang pengguna pun dapat memenuhi semua keperluan dan kehendaknya dengan mengeluarkan semua kehendak dan keperluan mereka sendiri.  Kebolehan manusia terhad tetapi kehendak tanpa batasan.
Sebagai pengguna kita ada hak dan tanggungjawab.  Begitu juga kita sebagai pengeluar.  Kita ada hak dan tanggungjawab sebagai pengeluar.  Tahu, sedar dan fahamkah kita dengan semua hak dan tanggungjawab itu.

TANGGUNGJAWAB PENGGUNA

 KESEDARAN MENGKRITIK
PEMBABITAN  DAN  TINDAKAN
TANGGUNGJAWAB SOSIAL
TANGGUNGJAWAB ALAM SEMULA JADI
BERSATU PADU
       

No comments:

Post a Comment